At være kunstner kan kræve rigtig meget plads og gode arbejdsvilkår. En glaspuster eller metalsmed skal have et sikkert sted til ovne og smedje, hvor der kan arbejdes med materialerne. Det er ikke et håndværk, der nemt kan udføres derhjemme, med mindre der er så meget plads, at det hele kan foregå i en tilbygning.
Det samme gælder for dem, der laver stentøj og arbejder med keramik. Den slags ses der ikke mange af i byerne, men det er meget mere almindeligt på landet. Her er der pladsen, og der er samtidig mulighed for at sælge de færdige værker til nær og fjern.
Det kan samtidig også være dyrt at være kunstner. Der er både udgifterne til alle de materialer, der skal bruges, og lige som alle andre, skal der betales husleje, og der skal mad på bordet. Det kan være endnu en grund til at flytte væk fra de større byer, hvor det generelt er billigere at bo og leve.
Værd at køre efter
Desuden er god kunst værd at køre efter. En spændende fernisering ude i landet vil tiltrække rigtig mange interesserede, og samtidig kan der lokkes med gode muligheder for parkering oveni.
Med den gode plads kan kunstneren også nemt åbne op for sit værksted og vise sit håndværk frem, der kan sælges af de værker, der fremstilles, og samtidig kan privatlivet holdes helt privat og adskilt fra det professionelle.
Det er samtidig fascinerende at se en smed starte med en klump jern for efterfølgende at stå med beslag til en låge eller en hestesko, at se ler blive til skåle og fade, eller at se glaspusteren skabe en vase eller et drikkeglas med et sindrigt mønster.
At se det blive udført viser, hvor meget der reelt skal til fra start til slut, og det viser, at ikke alle har disse gaver, evner og talenter.