I dag er kunst ikke kun noget, som er en privat ting. Det er også noget, som firmer bruger til at fange kunders blik med og sikre, der er noget behageligt at kigge på, mens kunderne sidder i deres kundeområde.
For mange firmaer er det lokale kunstnere, de vil bruge. Det er med til at promovere kunstneren, og firmaer får kunstværkerne til lån i en periode uden at skulle betale mange penge for kunsten.
Når eller hvis kunstværkerne bliver solgt, så vil firmaerne næsten altid kunne få et andet kunstværk til at hænge op som erstatning.
Det er en situation som gavner begge parter, det er noget, som vinder større og større indpas og er der et større kundeområde, så er det helt normalt, at man i dag kan se flere kunstnere, som får deres værker udstillet i firmaernes fællesområder, hvor kunder og personale kommer meget.
En rig mulighed
De lokale kunstnere er meget begejstrede, og det er som regel ikke her, samarbejdet stopper, for mange gange så er firmaerne med til at sikre, der bliver afholdt udstillinger i lokalområdet. De sikrer kunstnerne bliver eksponerede, og det er med til at sikre, at kunstnerne får solgt værker, og de så til gengæld ikke skal ud og bruge ekstra tid på at finde kunder eller have deres værker på gallerier, hvor de med sikkerhed skal betale en kommission, når de sælges.
Det er selvfølgelig ikke alle, som kan benytte sig af denne mulighed, men de fleste firmaer er dog meget fleksible, når de leder efter noget til at udsmykke med, og det er bevist, at firmaernes medarbejdere får meget ud af kunsten på væggene eller den kunst, som på anden måde er i deres fællesområder. Det er nemlig med til at sikre, der er andet at tale om end arbejde, og der også er andet at se på end de bare vægge, som man har nogle steder.