For mange personer er kunst bare en fordybende fritidsinteresse. Rigtig mange kunstnere er slet ikke klar over, at de faktisk har mulighed for at sælge deres værker. Nogle har måske leget lidt med ideen om, at sælge deres tegninger og malerier, men er i tvivl om, hvordan de skal markedsføre deres produkter. Hvis du sidder med et ønske om, at sælge din kunst, så har vi samlet nogle råd, der kan hjælpe dig på rette vej.
Lav nogle overvejelser omkring dit produkt

Hvis du gerne vil ud med din kunst, så er der nogle ting du skal overveje. For det første skal du tage stilling til, hvilket produkt du vil sælge. Når du tegner, maler, laver skulpturer osv. skal du altså tænke på hver enkelt ting som et produkt. Skab noget unikt og specielt, overvej hvilket budskab du vil frem med, skab en rød tråd med eksempelvis farvevalg og tænkt over hvilken stemning dine værker frembringer.
Du kan også overveje, om der er mulighed for, at dele dine værker op i serier, da kunderne hurtigt vil kunne skabe sig et overblik over din kunst. Det er essentielt, at du skaber noget unikt. Hvis din kunst ligner alle andres, vil det være sværere at bryde igennem til kunderne.
Find dine kunder
Hvis man vil sælge sin kunst, er det også en god ide at lave en kundeprofil og få klarlagt, hvem det er man vil sælge til. Er det familier eller singler? Høj indkomst eller lav indkomst? Er dine kunder bosat i Danmark eller i udlandet? Når du har skabt dig et billede af din kundegruppe, kan du begynde at tænke over, hvordan du kan fange deres interesse.
Der er mange forskellige tilgange til dette. Du kan præsentere din kunst fysisk enten på eget atelier (hvis du har sådan et), på udstillinger, i forbindelse med nogle organisationer eller på kunstmesser.
Du kan også gå mere digitalt til værks, enten via din egen hjemmeside eller sociale medier. Sociale medier som Instagram og Facebook er et godt sted, at starte, da de giver dig mulighed for, at interagere med dine følgere og høre deres meninger.
Der findes et utal af markedsføringsstrategier, så det handler i bund og grund om, at finde sin foretrukne. Kom ud i kunstmiljøet og se hvad der sker, deltag i messer eller designermarkeder, skab et image og sælg din kunst.